Färdtjänstresor är särskilt anpassad kollektivtrafik för dig som på grund av långvarig funktionsnedsättning inte kan resa med vanlig kollektivtrafik. Varje kommun ansvarar för att färdtjänstresor anordnas inom kommunen, och om det finns särskilda skäl, mellan kommunen och en annan kommun.
Via e-tjänsten fyller du i din ansökan digitalt genom att använda dig av e-legitimation.
Med anledning av Covid-19 har Västtrafik beslutat att stänga av framsätet i alla deras servicefordon. Det innebär att det från och med 19 mars inte är möjligt att boka en färdtjänstresa eller sjukresa i framsäte.
Kunder som har beviljats att resa i framsätet kommer att erbjudas att resa i baksätet. Om kunden tackar nej kan inte resan bokas under rådande situation. Detta gäller tills vidare.
Västtrafiks information angående Corona-viruset
Färdtjänst är en särskilt anpassad kollektivtrafik för dig som på grund av långvarig funktionsnedsättning inte kan resa med vanlig kollektivtrafik. Resmålet kan till exempel vara affären, arbetet, frisören eller till vänner.
Resorna utförs och planeras av Västtrafik.
Varje färdtjänstresa är unik eftersom den planeras efter flera
personers behov. Det innebär att du kan få åka olika vägar mellan samma adresser. Resan kan ta längre tid på grund av att den samplaneras. Fordonet stannar endast för att släppa på eller av andra resenärer.
Resa till och från sjuk- tandvård eller behandling, så kallade sjukresor, räknas inte som färdtjänstresor och utförs av Västra Götalandsregionen.
Via e-tjänsten fyller du i din ansökan digitalt genom att använda dig av e-legitimation.
Du kan även skicka in din ansökan med en pappersblankett.
Pdf-blankett för utskrift
Läkarutlåtande som styrker din funktionsnedsättning ska alltid skickas med förstagångsansökan. Bifoga läkarutlåtandet som en digital fil i din e-tjänstansökan eller skicka in separat via post.
Läkarutlåtande - pdf för utskrift
Förnyad ansökan kompletteras med läkarutlåtande efter begäran från handläggare.
Postadress:
Härryda kommun
Samhällsbyggnad, färdtjänst
435 80 Mölnlycke
Ansökan handläggs hos trafikverksamheten. Det kan ta cirka fyra veckor innan ansökan besvaras. Tillståndsgivarens beslut kan överklagas hos allmän förvaltningsdomstol.
Ditt färdtjänsttillstånd är personligt och får inte användas på annat sätt än beslutat. Om det sker förändringar i ditt hälsotillstånd eller om du ska flytta, kontakta kommunens trafikhandläggare:
031-724 61 00 (växel)
trafik@harryda.se
Du kan resa med färdtjänst alla dagar mellan klockan 05–02.
Beställ resan i god tid, tidigast 14 dagar och senast en timma före önskad avresa. Personuppgifter som du lämnar vid beställningen behandlas i enlighet med Västtrafiks integritetspolicy.
Via telefon:
020-91 90 90
Vardagar kl 06–22
Helg kl 08–22
Via webb:
vasttrafik.se/bokaresa
Via app:
Ladda ner appen ”Västtrafik boka resa” i Google Play eller App Store.
Vid bokning uppge:
Vad gäller vid försening?
Om fordonet är mer än 10 minuter sen, ring: 020-91 90 90.
Avbokning/ändring av resa:
Du kan avboka/ändra din resa dygnet runt via telefon, webb
eller app – senast en timma innan resan skulle påbörjas.
Du betalar din färdtjänstresa i fordonet innan resan startar med bankkort eller kontanter. Avgiften styrs av Härryda kommuns färdtjänsttaxa.
Avgift för färdtjänst
Du får ta med dig det hjälpmedel som du behöver för att resa, till exempel rollator eller rullstol samt bagage motsvarande två matkassar eller en resväska.
Du kan få hjälp av föraren att ta dig till och från porten, att ta dig in och ur fordonet, att få på och av säkerhetsbältet samt att ta hand om ditt förflyttningshjälpmedel och bagage.
Har du ledsagare får den personen åka med utan avgift för att
hjälpa dig till och från fordonet samt under färden. Ledsagaren
ska alltid påbörja och avsluta sin resa på samma adress som du
och inte själv ha färdtjänsttillstånd.
Du får ta med dig en medresenär samt egna barn under 12 år.
Medresenären ska alltid påbörja och avsluta resan på samma
adress som du och betalar avgift för sig själv enligt färdtjänsttaxan.
Ledar- och assistanshundar samt husdjur följer med utan kostnad.
Färdtjänsttillståndet ger normalt rätt till 30 enkelresor per månad men antalet prövas individuellt.
Härryda kommuns färdtjänstområde utgörs av alla de kommuner
som geografiskt gränsar till Härryda. Du får resa i:
• Härryda kommun
• Bollebygds kommun
• Göteborgs stad
• Lerums kommun
• Marks kommun
• Mölndals stad
• Partille kommun
Har du frågor om resor utanför färdtjänstområdet, kontakta
kommunens trafikhandläggare:
031-724 61 00 (växel)
trafik@harryda.se
Härryda kommuns färdtjänsttaxa har i stort sett varit oförändrad sedan 2011. Efter en genomförd översyn beslutade kommunfullmäktige den 27 februari 2020 att avgifterna ska höjas från 1 maj 2020.
Exempel på avgiftsförändringar:
För arbets- eller utbildningsresor krävs ett särskilt tillstånd som utfärdas av kommunens trafikhandläggare efter individuell prövning. Betalning för arbets- eller utbildningsresor sker i efterhand via faktura.
Ansökan om arbets-/studieresor eller resor till dag-/daglig verksamhet
Pdf-blankett för utskrift
Från 1 april 2020 införs en avgift på 600 kronor i månaden för resor till och från dagverksamheterna Liljan och Smultronstället.
Exempel: För dig som deltar i dagverksamheten två gånger i veckan blir kostnaden 37,50 kronor per resa.
Beslutet fattades av kommunfullmäktige den 26 mars 2020.
Du får inte använda dig av färdtjänst eller riksfärdtjänst vid någon typ av sjukresa, vare sig i eller utanför Västra Götalandsregionen.
Vid frågor om sjuk- eller behandlingsresor kontakta Kundtjänst sjukresor: 010-47 32 100
Frågor om färdtjänsttillstånd,
adressbyte och resor i en kommun utanför färdtjänstområdet:
Trafikverksamheten
031-724 61 00 (växel)
trafik@harryda.se
Bokning av färdtjänst:
Via telefon:
020-91 90 90
Vardagar kl 06–22
Helg kl 08–22
Via webb:
vasttrafik.se/bokaresa
Via app:
Ladda ner appen ”Västtrafik boka resa” i Google Play eller App Store.
Dina synpunkter är viktiga!
Välkommen att ringa
020-91 90 90 eller mejla: synpunkt.anrop@vasttrafik.se
Aktuell information om färdtjänstresor annonseras i Lokalexpressen Härryda.