Välkommen till politikerrummet.
Denna sidan är till för dig som är förtroendevald i Härryda kommun. Här hittar du samlad information om bland annat arvode, digitala verktyg, politikerpresentation och mycket mer som du behöver veta utifrån ditt uppdrag.
Prenumerera gärna på sidan för att få ett e-post meddelande när sidan uppdateras. Du fyller i din e-post längst ner på sidan.
Saknar du någon information på sidan eller har några frågor är du alltid välkommen att höra av dig!
Med anledning av den rådande situationen med det nya coronaviruset har det införts en möjlighet att delta på distans vid kommunens politiska sammanträden. Den 26 mars 2020 beslutade kommunfullmäktige att komplettera fullmäktiges arbetsordning samt styrelsens och nämndernas reglementen med en ny bestämmelse avseende deltagande på distans. Nedan finns samlad information kring vad du som förtroendevald behöver känna till om deltagande på distans.
Den 2 april 2020 antog kommunstyrelsen Riktlinjer för deltagande på distans vid kommunstyrelsens sammanträden.
Den 15 april 2020 antog miljö- och bygglovsnämnden Riktlinjer för deltagande på distans vid miljö- och bygglovsnämndens sammanträden.
Den 28 april 2020 antog välfärdsnämnden Riktlinjer för deltagande på distans vid välfärdsnämndens sammanträden.
Den 18 maj 2020 antog kommunfullmäktige Riktlinjer för deltagande på distans vid kommunfullmäktiges sammanträden.
Härryda kommun använder tjänsten Microsoft Office 365 där det digitala verktyget för videosamtal Teams ingår. Nedan finner du manualer och lathundar för hur du använder Teams för distansmöten.
Härryda kommun bevakar aktivt utvecklingen av coronaviruset och följer de rekommendationer som kommer från ansvariga myndigheter. Förtroendevalda i kommunen får löpande utskick med uppdaterad information via e-post. Informationen finns även samlad i Meetings plus.
Kommunens huvudinriktning just nu är att:
Kommunen har även till uppgift att sprida samhällsviktig information till invånare i Härryda kommun.
För mer information se Härryda kommuns informationssida om coronavisruset. Där uppdateras informationen löpande.
Nedan finns länkar till samtliga politiska organ i Härryda kommun samt tidsplaner för kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och välfärdsnämnden.
Övrig information
Tidsplan 2020
Tidsplaner 2021
I Härryda kommun distribueras samtliga kallelser samt protokoll till förtroendevalda digitalt, vilket innebär att du i samband med att du tillträder ett uppdrag tilldelas en politikermail samt en iPad.
Via politikermailen får du viktig information utfrån ditt uppdrag. Det är också ett sätt för invånare i Härryda kommun att kunna kontakta dig.
I dokumenten nedan finns information om hantering av e-post samt Härryda kommuns e-post policy som är nödvändiga för dig att känna till.
Policy för hantering av e-post
Hantering av in- och utgående e-post (sms)
Lösenord
Lösenordet för e-post och det administrativa nätet, HK Adm i kommunens lokaler behöver bytas var 60:e dag. Du kan byta ditt lösenord själv innan det går ut via Byta lösenord
Men har lösenordet redan gått ut behöver du kontakta servicedesk, för att få hjälp med ett nyttt på telefon 031-724 63 90.
Webbmail
E-post via webbmail på dator, Ipad eller mobil,
adress http://minpost.harryda.se/ och logga in med din politikermail samt lösenord.
Från 1 juni 2017 gäller nya regler för att surfa i EU/EES-länderna. Det innebär att du nu kan surfa i dessa länder till samma kostnad som hemma i Sverige.
Men om du surfar utanför EU/EES kan det bli väldigt kostsamt.
Du måste då stänga av mobildata i Ipaden.
Se här vad som gäller
Notera,
Vi rekommenderar att du inte tar med din Ipad när du reser utanför EU/ESS länder, dels för att obehöriga kan ta del av informationen på din Ipad samt att det kan medföra extra kostnader för dig, se dokument ovan vad som gäller för surfkostnad.
_____________________________________________________
Kallelser distribueras via vår mötesapp MeetingsPlus. Appen är installerad på din iPad och underlättar arbetet med sammanträdet digitalt.
Manualer
Hur du skapar en snabblänk i iPaden
Användarmanual MeetingsPlus 6.0
Manual uppdatera IOS
Lägg till organisation och serveradress
Instruktionsfilm
Filmen som är tillhandahållen av systemleverantören Formpipe, ger en bra introduktion till verktyget MeetingsPlus.
Notera att det i filmen nämns en funktion som inte är aktiv i Härryda kommun,
Länk till instruktionsfilm - MeetingsPlus
_____________________________________________________
Kommunstyrelsen, välfärdsnämnden och kommunfullmäktige använder sig av ett digitalt system för närvaro och votering från leverantören Quickchannel.
Quickchannel är ett webbaserat system för att hantera och dokumentera sammanträden och förenklar och effektiviserar bland annat upprop av ledamöter och ersättare samt voteringsförfarandet.
Systemet ger också möjlighet att lägga in talarlista, debattregler/talartid och är ett stöd under sammanträdet för ordförande och sekreterare.
Närvaro och voteringssystemet kommer att finnas på din Ipad, där du enkelt loggar in via en webblänk.
Manual
Instruktion för två fönster samtidigt - Quickchannel och Meetings
_____________________________________________________
Stulen eller borttappad iPad
Kontakta sekreteraren i det politiska organ det gäller. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.
MeetingsPlus eller Quickchannel
Kontakta sekreteraren i det politiska organ det gäller. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.
Teknik iPad eller hjälp med lösenord - HK Adm/politikermail
Servicedesk, 031-724 63 90, servicedesk@harryda.se
Lars Nordberg, 031-724 70 24, lars.nordberg@harryda.se
Jens Lindekrantz, 031-724 70 14, jens.lindekrantz@harryda.se
Här hittar du arvodesreglementet för kommunalt förtroendevalda samt information om hur du begär ersättning för konferenser, kurser, studieresor, traktamente, förlorad arbetsinkomst samt reseersättning.
Arvodesreglemente för kommunalt förtroendevalda
Nyhet 2020 - Begäran om ersättning digitalt
Nu har du möjlighet att begära ersättning digitalt via e-tjänsterna nedan,
E-tjänster
Begäran om arvode och övriga ersättningar för förtroendevald
Begäran om ersättning för förlorad arbetsinkomst för förtroendevald
Begäran av traktamente för förtroendevald
Underlag för löpande utbetalning av reseersättning för förtroendevald
Lite saker att tänka på när du ska använda tjänsten,
Hör gärna av dig om du behöver hjälp att komma igång till,
pernilla.wallerstedt@harryda.se, 031-724 63 11 alternativt sekreteraren i ditt politiska organ.
_____________________________________________________
Du har rätt till kilometerersättning vid användande av egen bil när avståndet från bostaden till sammanträdet överstiger fem kilometer.
Löpande reseersättning
Via e-tjänsten ovan har du möjlighet att för fasta sammanträden i Mölnlycke meddela din kilometerersättning för att den automatiskt ska utbetalas tillsammans med arvodet varje månad. Detsamma gäller ersättning för bussresor som blir en merkostnad, gäller inte om du har ett periodkort.
Notera att du ansvarar för att meddela avvikelser från lämnade uppgifter.
_____________________________________________________
Blankett A - Begäran om arvode och övriga ersättningar
Blankett B - Begäran om ersättning för förlorad arbetsinkomst
Blankett C - Begäran av traktamente
Underlag för löpande utbetalning av reseersättning
Underskriven blankett lämnas till kansliet, Pernilla Wallerstedt alternativt sekreteraren i ditt politiska organ. Det går även bra att scanna in underskriven blankett och skicka till pernilla.wallerstedt@harryda.se
_____________________________________________________
Härryda kommun gör sina utbetalningar via Nordea Bank. Önskar du få din utbetalning insatt på konto i annan bank, kan du anmäla ändringen digitalt via BankID, Nordeakontoanmälan
Ny förtroendevald - anmäler lönekonto och arbetsgivarnummer 11401
Förtroendevald som vill ändra lönekonto - anmäler nya kontouppgifter
Eller via blanketten "Anmälan/ändring av löntagaruppgifter"
Blankett för anmälan/ändring av löntagaruppgifter
Ifylld blankett skickar du till:
Nordea Bank, Löneservice, P1306, 105 71 STOCKHOLM eller lämnas in på närmaste Nordeakontor f v b.
Skatteavdrag görs generellt med 30%. Önskar du ett högre skatteavdrag går det bra att kontakta Kerstin Jacobsson, kerstin.jacobsson@harryda.se
Utbetalningen sker månaden efter sammanträdet.
Hör av dig om du undrar över något kring arvode, kilometerersättning, blanketter med mera till pernilla.wallerstedt@harryda.se
_____________________________________________________
Förlorad tjänstepensionsförmån
AFA försäkring för förtroendevalda
Bestämmelser om omställningsskydd och pension för förtroendevalda OPF-KL18
Pensionspolicy
På kommunens webbplats finns en presentation av våra förtroendevalda i Härryda kommun, presentationen är en service till kommuninvånarna och visar ditt/dina förtroendeuppdrag samt dina kontaktuppgifter såsom e-post samt ett foto.
Politiker A-Ö
I samband med varje ny mandatperiod erbjuds samtliga förtroendevalda en tid för fotografering. Är du ny som förtroendevald och inte har blivit fotad är du välkommen att kontakta Pia Svensson, pia.svensson@harryda.se
Ny dataskyddsförordning ersätter personuppgiftslagen
Den 25 maj 2018 börjar en ny dataskyddsförordning (GDPR) gälla istället för personuppgiftslagen.
Läs mer om hur Härryda kommun hanterar personuppgifter för dig som förtroendevald,
Vilka personuppgifter hanterar Härryda kommun?
Integritetspolicy
Avsägelse av politiska uppdrag gör du genom att fylla i blanketten Avsägelse
OBS! För att kunna fylla i blanketten digitalt på din läsplatta så behöver du öppna filen via PDF expert.
Notera att du måste skriva ut och underteckna den. Blanketten lämnar du sedan till kansliet eller skickar in den per post till:
Härryda kommun
Kommunkansliet
435 80 Mölnlycke
Det går även bra att scanna in underskriven blankett och skicka till kommun@harryda.se
Härryda kommun har en resepolicy för anställda och förtroendevalda som styr valet av färdsätt när du ska ut och resa, fastställd av kommunstyrelsen 2013-10-28, § 314.
Trafiksäkerhets- och resepolicy
Prata med oss på kansliet alternativt sekreteraren i det politiska organ du sitter med i om du har några frågor kring din resa som förtroendevald, vi hjälper gärna till.
Härryda kommun har en policy som beskriver hur man ska gå tillväga vid hot mot förtroendevald. Policyn fastställdes av kommunfullmäktige 2004-03-22, § 33.
Policy vid hot mot förtroendevald
Alla hot oavsett på vilket sätt hoten framförs eller uppfattas ska anmälas till kommunens säkerhetsfunktion som sedan gör en polisanmälan.
Handbok - Personlig säkerhet
Under 2017 har säkerhetspolisen i samarbete med polismyndigheten tagit fram en handbok till dig som är förtroendevald.
Handbok - Personlig säkerhet
Har du frågor kring din säkerhet så kontakta gärna kommunens säkerhetschef eller säkerhetssamordnare,
Säkerhetschef Per-Arne Larsson, 0766-49 43 26
per-arne.larsson@harryda.se
Säkerhetssamordnare Nicklas Svensson, 0766-49 49 18 nicklas.svensson@harryda.se
Kommunfullmäktige
Magdalena Lindberg, 031-724 63 26, magdalena.lindberg@harryda.se
Kommunstyrelse
Matilda Johansson, 031-724 87 59, matilda.johansson@harryda.se
Välfärdsnämnden
Emelie Ivarson, 031-724 61 58, emelie.ivarson@harryda.se
Ekonomiutskott
Helena Lundqvist, 031-724 62 54, helena.lundqvist@harryda.se
Myndighetsutskott
Therese Melkersson, 031-724 87 63, therese.melkersson@harryda.se
Beredning - Framtidens välfärd och samhällsutveckling
Anna Svensén Burgman, 031-724 87 29, anna.svensen.burgman@harryda.se
Miljö- och bygglovsnämnden
Magdalena Lindberg, 031-724 63 26, magdalena.lindberg@harryda.se
Valnämnden
Sofia Almqvist, 031-724 62 52, sofia.almqvist@harryda.se
Revisorerna
Therese Melkersson, 031-724 87 63, therese.melkersson@harryda.se
Rådet för funktionshinderfrågor
Brottsförebyggande rådet
Pensionärsrådet
Dragana Mrdja, 031-724 83 64, dragana.mrdja@harryda.se
Rådet för idéburna organisationer
Anna Svensén Burgman, 031-724 87 29, anna.svensen.burgman@harryda.se
Här finner du övriga dokument, blanketter och länkar som kan vara bra att känna till utifrån ditt uppdrag.
Här publiceras dokument, presentationer och annan information av tillfällig karaktär.
20190205
Medborgarundersökningen 2018
Vartannat år genomför Härryda kommun SCB:s medborgarundersökning, denna gången valde vi även att ha en egen webbaserad undersökning som möjliggjorde att alla kunde svara.
Nedan hittar du resultaten från de två medborgarundersökningar som gjordes under hösten 2018,
Kommunens egna medborgarundersökning
SCB:s medborgarundersökning - Rapport
SCB:s medborgarundersökning - Tabell
För frågor,
Kontakta Patrik Wendeblad, utvecklingsledare kvalitet
031-724 88 31, patrik.wendeblad@harryda.se
___________________________________________
20180824
Nu finns presentationerna publicerade från "Vi möts i Mölnlycke" den 24 augusti 2018,
Staden i ögonhöjd - planera för livet, Gehl Arkitekter
Varför centrumutveckling är viktig för kommunens attraktion, Svenska stadskärnor
Mobilitet 2.0 - i regi av framtidens generationer, Trevector Traffic
__________________________________________________
Utvärdering av kommunfullmäktige sammanträden i Råda Rum
Enkätundersökning
__________________________________________________
Utvärdering av Meetings 2018
Resultat
Här publiceras presentationerna efter genomförda utbildningstillfällen under våren 2019,
9 januari, Landvetter kulturhus, samlingssalen
Politisk organisation och förvaltningens organisation och arbetssätt
Peter Lönn, kommundirektör
Kommunal ekonomi och ekonomistyrning
Bo Ekström, ekonomichef
Säkerhet
Per-Arne Larsson, säkerhetschef
Arvodesreglemente
Anders Pettersson, personalchef och Kerstin Jacobsson, lönechef
Kommunfullmäktiges arbetsordning
Kf presidie och Rebecka Isaksson, kommunjurist
_____________________________________________________
21 januari, Landvetter kulturhus, samlingsalen
Demokrati och dialogprocesser
Martin Sande
_____________________________________________________
31 januari, Råda Rum, samlingssalen
Om styrning - syften, valmöjligheter och utmaningar
Johan Åkesson
_____________________________________________________
6 februari, Hulebäcksgymnasiets matsal
Samhällsbyggnad
Håkan Jakobsson, sektorschef för samhällsbyggnad
Utbildning och kultur
Päivi Malmsten, sektorschef för utbildning och kultur
Socialtjänst
Lena Lager, sektorschef för socialtjänst
Offentlighet och sekretess
Rebecka Isaksson, kommunjurist
Dataskyddsförordningen, GDPR
Madeleine Arvidsson Wäli, dataskyddsombud
_____________________________________________________
5 mars, Hulebäcksgymnasiets matsal
Göteborgsregionen (GR)
Helena Söderbäck, förbundsdirektör
Business Region Göteborg (BRG)
Patrik Andersson, VD
Kommunala och regionala aktörer och bolag
Bo Ekström, ekonomichef Härryda kommun
Härryda Energi AB
Susanne Ernfridsson, VD
Förbo AB
Peter Granstedt, VD
___________________________________________________
7 mars för välfärdsnämnden, Kommunhuset Mölnlycke
Skollagstiftningen och socialtjänstens lagar
Kristina Söderberg och Ann Sofie Agnevik, förbundsjurister SKL
_____________________________________________________
10 april för valnämnden, Kommunhuset Mölnlycke
Utbildning för valnämnden
Rebecka Isaksson, kommunjurist
_____________________________________________________
10 maj för kommunstyrelsen samt miljö och bygglovsnämnden, Kulturhuset i Mölnlycke
Utbildning i plan- och bygglagen samt samhällsbyggnadsprocessen
Kenneth Fondén och Carita Sandros, Tyréns AB Region Väst
_____________________________________________________
När sidan uppdateras får du automatiskt ett e-postmeddelande.
Anmäl dig med din e-postadress och ett kryss i rutan.
Din e-postadress är en personuppgift. När du fyller i din e-postadress och kryssar i för prenumeration så skickas ett mejl till din ifyllda e-postadress. Genom att klicka på länken i mejlet så aktiverar du prenumerationen och ger samtycke till att Härryda kommun hanterar din e-postadress. Du kan när som helst återkalla ditt godkännande genom att avsluta prenumerationen på den här sidan eller på harryda.se/prenumeration.
Om notifieringen till din e-postadress gett flera returer till systemet, raderas din e-postadress.
Besök harryda.se/personuppgifter för mer information om hur Härryda kommun hanterar personuppgifter.
031-724 61 00 (växel)
kommun@harryda.se
Anna Jakobsson, kanslichef
031-724 63 09
anna.jakobsson@harryda.se
Pernilla Wallerstedt, planeringsledare
031-724 63 11
pernilla.wallerstedt@harryda.se
Danira Marusic, registrator
031-724 63 18kommun@harryda.se